Ferietid er læsetid

by

strandlæsningOfte hører jeg den der med, at sommeren er en stille tid på biblioteket, og hvad laver I egentlig når de studerende holder sommerferie. Men faktisk er sommeren en travl tid på Odense Centralbibliotek. Rigtig mange forbinder nemlig ferietid med læsetid.

Og tit kan jeg blive helt nervøs, over at skulle anbefale en god bog til den læser, som står og skal på ferie, og gerne vil have den perfekte læseoplevelse til den perfekte ferie. “For smag og behag er jo forskellig”…..og alt det der.

Selv praktiserer jeg tit, at tage en roman med til det land eller sted, vi er på ferie, for at læse om stedet i skønlitterær form.

Det er også altid mit sommerferie projekt, at læse en bog, som jeg syntes “jeg burde læse”. Og det selv om jeg til enhver tid er imod alt det der smagsdommeri med “hvad man burde læse”.

Men jeg må indrømme, at ofte er jeg blevet positivt overrasket over klassikerne. I år bliver det i hvert fald en genlæsning af “Kongens fald” som står for tur. Så kan jeg skrive sammen med andre læsere om den i Klassikerklubben på Litteratursiden.

Men der er jo desværre lidt tid endnu til ferietiden kalder. Men derfor kan man jo godt allerede nu begynde at forberede den perfekte læseferie.

Skriv et svar

