Jeg er en kort og konkret sætning!

by

*
Peter Adolphsen har udgivet (alle på Samlerens forlag):
Små historier (Noveller)
Små historier 2 (NOveller)
Brummstein (Roman)
Machine (Roman)
En million historier (Noveller)

Katalognien. En versroman udkommer 17. april 2009

*

Adolphsen skriver med en særlig vægt på det skrevnes skriftlighed, hvis jeg må skrive det sådan. Hvis vi tænker os en skala med meget transparent sprog i den ene ende, altså sprog som ikke gør meget væsen af sig men som hurtigt glemmes til fordel for meddelelsen – og med meget opakt sprog i den anden anden, altså sprog som er så ciseleret og demonstrativt formuleret at det bliver selve udtrykket som bliver hovedsagen – så skal hans prosa placeres et godt stykke over mod den sidstnævnte pol. Det er udsøgt skriftlighed med nærmest klassiske retoriske idealer.

Nu til dags er vi vant til at idealisere massemediernes effektive sprog. Vi kender alle de råd som journalisten, pr-medarbejderen eller kommunikationsrådgiveren giver om tekstarbejde. Korte sætninger, aktive verber, personligt, konkret, etc. Det er udmærkede råd, ingen tvivl om det. Især hvis man ikke magter lange og indviklede sætningskonstruktioner, skal man holde sig til dem. Og når offentlige myndigheder eller forsikringsselskabet skal fortælle os noget, så er det en højst god idé at forstå og bruge de dér råd.

Men, litteraturen er jo ikke oplysningskampagner, reklametekster eller vejledninger. Litteratur må godt være svær! Og der er umådelige muligheder for litterær nydelse, for virkelig læseglæde, i tekst som gør det modsatte af hvad disse råd angiver.

Lange sætninger … bygget af mange led, med indskud og hypotakse, altså underordnede konstruktioner istedet for sideordnede, passive verber når det er det der skal til, abstrakter når emne og stil kalder på dem, symmetrier og parallelismer henover sætningsgrænser, sætninger der på næsten tysk vis først afslører deres hensigt henimod slutningen, og så i den grad og uden at se sig tilbage og hele tiden med fuld stillistisk kontrol, præcision og overskud … det er elementer af de klassiske prosa-idealer, og de finder anvendelse når Peter Adolphsens prosa skal beskrives.

Reklamer

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out /  Skift )

Google photo

Du kommenterer med din Google konto. Log Out /  Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out /  Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out /  Skift )

Connecting to %s


%d bloggers like this: