Så kører maskinen

by

 

Lørdag var en stor litterær dag for Odense. Kulturmaskinen slog endelig dørene op, og et engageret korps af maskinførere, blandt andet vores nye litteraturkoordinator, den uforlignelige Tomas Thøfner, ledte de mange besøgende ind i kulturfirmamentets mangeartede solsystemer. Det var en gennemført fornøjelse og som litteraturelsker glædede jeg mig især over poesiens centrale position i huset. Det blev indledt af en række smukke digtoplæsninger arrangeret af FLY, herefter blev Lise Kloster Grams meget spændende og på alle måder nyskabende vandreudstilling, Digte for begyndere og let øvede, åbnet og til sidst blev der taget hul på 1. runde af digtkonkurrencen Z-faktor.

11 deltagere var med til at gøre eftermiddagen i Kulturmaskinen til en stor oplevelse. De læste uden skælven deres digte højt for den fuldstændigt proppede sal, de fire dommere og lydfolk og journalister fra bl.a. DR’s P1. Niveauet var højt og dommerne måtte bruge lang tid for at finde frem til deres finalekandidater. Løbet blev da også utroligt tæt, men sammen med publikums stemmer lykkedes det alligevel at nå frem til to vindertekster: ”Pigen uden sommerfugle” af Adam Bouttai og ”Jeg går i land i det første landskab” af Iben Fog Staal. Begge digte kan læses her på bloggen.

 

De fire dommere skal have stor ros for deres meget flotte og konstruktive refleksioner over digtene. Efter 1. runde udtalte en af de tilstedeværende, at ”de udstrålede en aura af ro og dyb indsigt”… det var som taget ud af min mund. Og lad mig da så lige stolt præsentere panelet:

Simon Høirup:

Sangskriver og guitarist i Simon Høirup Band. Har udgivet 3 cd’er siden 2002 og har bl.a. indspillet soloalbum i Los Angeles. Udgiver ny cd til april, der er indspillet i Nashville.

Camilla Skjødt:

Forlægger: Skjødt Forlag stiftet i 2006 – fokus på spansksproget litteratur i dansk oversættelse

Oversætter: bl.a. “Fidel – mit liv” af Ignacio Ramonet (udkom 2007) på Schultz Forlag, samt oversætter og redaktør på eget forlag, bl.a. på titlen  “Latinamerika. Smag & Behag” – som fik kogebøgernes “Oscar” idet den er kåret som Best Latino Cuisine Book in the World 2008. Samme bog også kåret som Årets Bedste Bogarbejde af Foreningen for Boghaandværk 2008.

Kristina Krake:

Digter, gymnasielærer og med i kunstgruppen Granat. Har bidraget med digte til tidsskrifterne Hvedekorn og Apparatur og udgivet digthæftet “Ukrudt” ved Adressens Forlag. Derudover har hun produceret digt-videoen “En flis af verden” og iværksat anderledes litterære arrangementer  blandt andet en digtoplæsning i en stor kasseinstallation på Odense Havn og oplæsningen “Skipperdigte”, der foregik ombord på skibet Svanen, mens skibet sejlede ud af Odense Kanal. 

Cindy Lynn Brown:

Mag.art. litteraturvidenskab, digter, kører et skriveværksted for AOF, arrangør af Odense Lyrikfestival, formand for FynsVærk Lyrikgruppe, medlem af FLY digtergruppe, bestyrelsesmedlem i LitNet, har oversat den franske digter Queneau til dansk, har udgivet i diverse antologier, Hvedekorn mm., udkommer med samlingen Korrektur sidst i januar/februar.

 

De fire dommere var enige om, at alle digtene lå på et højt kunstnerisk niveau. Jeg ville så gerne plukke lidt i hvert enkelt digt og fremhæve nogle af de mange smukke metaforer, paradokser, metonymier, sammenligninger, ja, troper og figurer i enhver afskygning, vi blev begunstiget med fra scenen i lørdags. Det tillader pladsen desværre ikke, så Litnet arbejder i stedet på at samle alle bidragene enten elektronisk eller i papirform; det kommer der naturligvis nærmere besked om.

Jeg vil dog alligevel slutte af med at citere to digte for at illustrere, hvor højt niveauet var: 

 

Du læner dig mod mig og ind i mit øre siger du: Jeg har tit siddet i vinterstuen og kigget på birketræet udenfor. Jeg har ledt efter det blad, der står helt stille mellem andre.

Du mener: Det er det blad du elsker mest.

Jeg mener dit ansigt, så tæt på mit, er som en stor armbevægelse i et lille rum.

(Camilla Nicole Bitsch (tilgiv mig den forkerte udtale i lørdags), digtet er citeret i fuld længde. Jeg synes det er et enestående fortættet og bevægende digt, og den hårdt knyttede form passer perfekt til digtets stramme komposition)

 

Og læg så mærke til det energiske billedsprog og musikaliteten i dette digt:

 

Jeg kaster sproget ud i verden, som slog verden ihjel

og bliver så simpelt sprudlende, ufrankeret mig selv.

 

Vi fokuserer kalejdoskopisk

og drejer selv med rundt og rundt, rundt og rundt.

 

Vi stiger med tidevandet i mund fra hånd,

i små genfødsler af lyd sopper vi i hinandens vaner

udfolder hele foredragsrækker

som musetrapper i rygraden på en gestus,

 

det smæld det giver, når vi tavst rammer pligten,

og det ekko det tager, før huset er væltet helt om på siden,

 

at elske kun det lyseste er et papirskib af åndenød

klaskende flue efter flue før bølgerne findes brugbare nok,

det er det farligste i mit kvarter af tiden,

her hvor før er før og siden er siden,

hvor tro trods alt er tro, mens viden kun er viden.

(Rune Kjær Rasmussen: Ventilerne (uddrag))

 

Vel mødt til de næste to runder af Z-faktor, 23.1. og 30.1. kl. 16 på Kulturmaskinen!

 

Reklamer

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out /  Skift )

Google photo

Du kommenterer med din Google konto. Log Out /  Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out /  Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out /  Skift )

Connecting to %s


%d bloggers like this: